Nieuws
12-12-2017  Bloemen: top of mind
We gaan allemaal weleens naar een verjaardagsfeestje of receptie. Hoe vaak nemen we dan niet een flesje wijn, cadeaubon of boek mee. Waarom kiezen consumenten niet voor een cadeau met veel meer uitstraling: bijvoorbeeld een uniek boeket bloemen! Bloemen moeten weer ‘top of mind’ worden bij de consument en zeker bij mensen tussen 20 en 30 jaar, de zogenaamde ‘hipsters’. Deze groep leeft enerzijds in een digitale wereld van iPhones, App’s, games en internet, en is anderzijds op zoek naar rust en authenticiteit. Bloemen en planten zijn een natuurproduct en vullen uitstekend deze wens naar authenticiteit, harmonie en schoonheid in.
Onderzoek laat zien dat consumenten komend jaar ongeveer 25% van hun producten via de digitale weg gaan aanschaffen. In 2025 is dat gegroeid tot 63%. Volgens Teuber betekent dit maar één ding: je moet als sector zorgen, dat je in dit digitale kanaal te vinden bent, én een sterke positie gaat innemen. Doe je dat niet, dan wordt een aflopend verhaal. Dat houdt in, dat je aansluit bij de lifestyle van (jonge en koopkrachtige) consumenten, dat je er visueel uitspringt en dat je op social media actief bent.
Om de consument te verleiden om meer bloemen te kopen, is een mooi product alleen, niet meer voldoende. Er moet ‘story telling’ en beleving bij komen. Er is passende beeldtaal nodig, zodat het product op internet de aandacht trekt en het mensen verrast en inspireert. Wat houdt dat concreet in? De sierteeltsector zal de vertrouwde paden moeten verlaten en zich op een andere manier dienen te gaan presenteren. Bloemen en planten moeten weer onderdeel worden van de lifestyle van grote groepen consumenten. Het moet weer ‘top of mind’ worden met als gevolg een ‘top of sales’.
Meer weten over de achtergronden van het werk van Frank Teuber? Bezoek dan de website van Blümen Büro Holland: https://www.bluembuero.de




‹‹ terug